VALIKKO

Lisätietoa laakereista


Oletko epävarma siitä mitkä laakerit sinun pitäisi valita? Käymme tässä oppaassa läpi laakereiden tärkeimmät termit ja tiedot, jotta sinun olisi mahdollista löytää itsellesi sopivin vaihtoehto.

1. Yleistä tietoa laakereista

Tarvitset kaksi laakeria per rengas, jotta saat renkaan pyörimään akselin ympärille. Laakerit vaikuttavat suuresti nopeuteen sekä rullaustuntumaan.
Laakerityypistä huolimatta sinun tulisi aina välttää hiekkaa, vettä ja kosteita olosuhteita. Varmistaaksesi laakereillesi optimaalisen käyttöiän, on erittäin tärkeää puhdistaa ja voidella ne säännöllisesti. Huoltamalla laakereita oikein säilytät niiden vauhdin ja kestävyyden. Lisätietoa laakereiden huoltamisesta saat täältä.
Holkin käyttö laakereiden välissä ehkäisee niiden hajoamista ja mahdollistaa renkaan sulavan pyörimisen, kun akselit kiristetään. Holkin koko riippuu akselin koosta.

8 mm holkki 6 mm holkki


Laakereiden laatu määräytyy monista eri tekijöistä, joihin kuuluu:

  • Materiaali
  • ABEC-luokitus
  • Voitelu
  • Suljettu tai avoin (Irroitettava suoja)

Minkä tyyppinen laakeri sopii sinulle parhaiten:

  • Jos rullailet pääasiassa ulkona suosittelemme rasvalla voideltuja laakereita, koska ne hylkivät likaa ja pölyä kaikista parhaiten, sekä vaativat vähiten huoltoa.
  • Jos rullailet pääasiassa sisällä voit käyttää avoimia laakereita, koska ne ovat nopeat ja helpot puhdistaa.
  • Jos olet hakemassa nopeutta ja rullaamassa pitkiä matkoja suosittelemme suuren ABEC-luokituksen omaavia laakereita, jotka on voideltu öljyllä. Ne ovat erittäin nopeat ja helppo puhdistaa, mutta lika saattaa vaurioittaa niitä nopeasti.

2. Laakereiden asentaminen

Yleensä laakerin saa työnnettyä paikalleen renkaan keskiöön peukaloilla. Oikein asennettu laakeri on tasaisesti renkaan keskiössä, eikä yksikään laakerin kulma tunnu keskiön reunaa korkeammalta. Mikäli laakeri ei ole oikein asennettu, se saattaa hajota. Jos renkaassa on metallinen keskiö, saattaa laakerin asentaminen olla hankalaa. Tällöin kannattaa käyttää esimerkiksi puun palaa tai kumista vasaraa apuna. Laakeria ei tule koskaan hakata metallivasaralla, sillä se hajottaa laakerin.

3. Laakereista tarkemmin

Materiaali:

Laakereiden materiaali on niiden laadun ja kestävyyden kannalta yksi tärkeimmistä tekijöistä. Useimmat laakerit on valmistettu teräksestä, mutta halvemmat mallit on yleensä painettu peltilevyistä tai ovat kovetettua hiiliterästä (joilla ei ole välttämättä yhtä pitkää käyttöikää).
Laadukkaimmat laakerit on valmistettu kromista, titaanista tai Swiss-teräksestä.
Keraamisten laakereiden, (joita käytetään yleensä pikaluisteluun), kuulat ovat valmistettu teollisuuskeraamista (piinitridin). Keraamiset kuulat eivät ruostu ja ovat kestävämpiä kuin teräksiset.


Hinta ja laatu ovat laakereissa yleensä erittäin tiukasti sidoksissa toisiinsa. Voitkin siis yleensä luottaa tunnettujen tuotemerkkien laakereiden olevan hyvä laatuisia ja kestäviä.

ABEC-luokitus:

ABEC-luokitus kuvaa laakereiden kykyä mukauttaa niihin kohdistettu voima liikkeeksi. Numerolla ei ole järin suurta merkitystä silloin, kun puhutaan laakereiden kestävyydestä. Teräksen laatu ratkaisee. Hyvä tiiviste ja voitelu takaavat nopeat vauhdit. Huomaa, että kaikki merkit eivät käytä ABEC asteikkoa (esim. Bones) ja muitakin luokituksia on olemassa.

ABEC tulee sanoista: Annular Bearing Engineering Committee.

Voitelu

Laakereiden voiteluun käytetään joko öljyä tai rasvaa. Jos laakereita ei voidella ne menettävät nopeutensa ja voivat hajota kokonaan.

  • Öljy: Takaa kovat vauhdit, mutta imee enemmän likaa. Öljyn voi huuhdella helposti vedellä, eikä se kestä laakerissa kauan. Öljyä pitää muistaa myös lisätä säännöllisin väliajoin.
  • Rasva: Hitaammat vauhdit, toisaalta imee myös vähemmän likaa. Rasva ei liukoa veteen ja kestää laakerissa paljon kauemmin.

Huom: Vesi saattaa poistaa voitelun kokonaan! Jos näin tapahtuu, ja vesi kuivuu, laakerit kuumenevat. Kuumenemisen seurauksena ne alkavat pitää ääntä ja voivat hajota kokonaan kun käytät niitä seuraavan kerran. Jos laakerit ovat kosketuksissa veden kanssa ne voi pelastaa puhdistamalla ja voitelemalla ne uudestaan.

Suojat / tiivisteet

Laakerissa on, (yleensä vain yhdellä puolella), suoja tai tiiviste joka estää lian, hiekan ja veden pääsyä sen sisälle.

  • Suojat ovat yleensä metallisuojuksia, jotka asennetaan laakerin ulompaan renkaaseen. Laakerit, joissa on suojat tuottavat vain vähän kitkaa ja pyörivät helpommin, mikä lisää nopeutta. (Toiselta puolelta laakeri on täysin suojattu vedeltä ja lialta).

  • Tiivisteet (kuvassa alla) on tehty teräsvahvisteisesta kumista, jotka asennetaan laakerin ulompaan renkaaseen. Ne tarjoavat paremman suojan ja ovat lähes huoltovapaita, mutta tuottavat myös enemmän kitkaa joka rajoittaa nopeutta hieman.











3. Laakereiden standardit ja ABEC-luokitukset

ABEC asteikko kuvailee laakereiden useita eri ominaisuuksia. Yksi näistä on sisärenkaan eksentrisyys (eli pyöreys). Taulukkoon on merkitty kunkin luokituksen suurin sallittu eksentrisyys.

Type mm Inches
ABEC 1 0.0075mm (0.000295")
ABEC 3 0.0050mm (0.000197")
ABEC 5 0.0035mm (0.000138")
ABEC 7 0.0025mm (0.000098")
ABEC 9 0.0012mm (0.000047")

Tämä tarkoittaa sitä, että mitä suurempi ABEC luokitus, sitä pienemmät poikkeamat osien välillä (= enemmän tehoa kohdistuu liikuttamaan rengasta).

ABEC ja ILQ asteikoita ei voi suoraan verrata toisiinsa, sillä ILQ on brändinimi ja ABEC on standardi.

ABEC laakereita mitataan tuotannollisella tarkkuudella, ei niinkään niiden kestävyydessä tai siinä kuinka hyvin ne kestävät käytössä. Twincam, ILQ:n valmistaja, määrittelee laakereidensa laadun samankaltaisella asteikolla kuin ABEC: Siitä huolimatta ILQ laakereissa on 6 kuulaa, kun taas ABEC laakerissa on 7.

Selventääksemme erovaisuutta, ILQ ei ole standardi, kuten ABEC laakerit. ILQ tulisi nähdä pikemminkin luokittelemattomana laakerina joka on tarkoitettu nimenomaan rullailua varten, ei teollisuuskäyttöön.

Bones-laakerit on valmistettu puhtaasti skeittaamista varten, ja niitä ei voi verrata ABEC-luokitukseen.

Laakereiden ja suojien sanasto on lueteltu alla olevassa taulukossa (laakerin tyyppi ja koko on yleensä painettu laakeriin, esim: 608ZZ).

Tyyppi Selitys Lisäinfo

608

Normaali laakeri

22mm Ulkohalkaisija

7mm leveys

8mm sisähalkaisija

688
Mini- /Mikrolaakeri

16mm Ulkohalkaisija

5mm leveys

8mm sisähalkaisija

Z

Suoja, 1 metallisuoja

Avonainen toiselta puolelta huollon helpottamiseksi (asenna laakerin avonainen puoli aina renkaan sisäpuolelle)

ZZ Suoja, 2 metallisuojaa
Suojat asennetaan pienellä C-renkaalla, joka on irroitettava että suojan saa irti.
2RS/
RS/
RZ

Tiiviste, 2 teräsvahvisteisesta kumitiivistettä
Tiiviste asennetaan ilman C-rengasta. Tiivisteen saa irrotettua huoltoa varten käyttämällä neulaa.
BRS Tiiviste, 2 teräsvahvisteisesta kumitiivistettä
Tiiviste asennetaan ilman C-rengasta. Tiiviste estää veden pääsyä laakerin sisään erinomaisesti.

Uusimmat kommentit

In case bearings loose speed
foggy drush
09.01.2016

Tuoteryhmät

Suositut tuotteet