Skeittilauta Trukki osto-opas
Skeittilaudan trukit vaikuttavat ratkaisevasti skeittilautasi vakauteen, ohjattavuuteen ja yleiseen suorituskykyyn. Tässä kattavassa oppaassa käymme läpi kaiken, mitä sinun on tiedettävä skeittilauta-Trukkien koosta ja osista tiukkuuteen ja asennukseen.
Skeittilauta-trukkien valinta voi olla monimutkaista, mutta yleisesti ottaen, jos ostat tunnetulta skeittilauta-trukkien valmistajalta ja varmistat, että saat kannellesi sopivan kokoisen skeittilauta-trukkiksen, on hyvin mahdollista, että olet tyytyväinen ostoosi. Jos ostat valmiin skeittilautan, Trukit on jo asennettu ja niiden koko on täydellisesti tasapainossa dekkin leveyden kanssa.
Yleiskatsaus
Skeittilauta Trukki osat selitetty

1. Akseli 2. Hanger 3. Kingpin-mutteri 4. Trukkikumit 5. Pohjalevy
Aloitetaan perusasioista, ennen kuin siirrytään tarkempiin yksityiskohtiin. Mitä skeittilauta-Trukit tarkalleen ottaen ovat? Yksinkertaisesti sanottuna Trukki ovat metallisia T-muotoisia kappaleita, jotka kiinnitetään skeittilauta-dekin pohjaan. Niiden tehtävänä on pitää pyörät paikallaan, ja ne koostuvat kahdesta pääkomponentista, jotka pyörivät eli kääntyvät toisiaan vasten: pohjalevystä ja hangerista. Niitä pitää yhdessä pultti - tai kingpin - joka pitää myös trukkikumit. Jaetaanpa skeittilauta-trukin tärkeimmät osat:
Pohjalevy
Pohjalevy on litteä metalliosa, joka on kiinnitetty suoraan dekkille 4 pultilla. Yksi pohjalevyn tehtävistä on jakaa luistelijan paino tasaisesti koko trukille vakauden takaamiseksi, ja samalla se jakaa laskeutumisen aiheuttamat iskut dekille. Nivelkupit sijaitsevat myös pohjalevyissä, ja ne ovat vastuussa hangerin kyvystä kääntyä. Siksi pivot-kupit vaikuttavat käännöksien sujuvuuteen. Koska pohjalevy on suora linkki dekkin ja hangerin välillä, se on olennainen osa Trukkia ja koko asennusta.
Hanger
Rekin hanger on skeittilauta-trukin suurin osa. Se on pitkulainen metallitanko, joka saa kolmionmuotoisen muodon kohti niveltä, joka menee pohjalevyssä olevaan nivelkuppiin. Hanger hioutuvat suoraan kiskoihin, koppeihin ja ledgeihin, ja siksi niillä on tärkeä rooli grinditemppuissasi.
Akseli
Pyörän akseli ulottuu hangerin sisäpuolen läpi, ja sen molemmissa päissä on kierteet, joihin kiinnitetään mutterit, jotka pitävät pyörät paikallaan. Ajan myötä ulommat kierteet voivat kulua (varsinkin jos teet paljon kiskotelineitä), mutta ne voidaan kierteittää uudelleen oikeilla työkaluilla. Monissa T-työkaluissa on 5/16 tuuman akselin kierteittimet. Jos olet aiemmin joutunut kierteyttämään trukkitasi uudelleen, uudelleenkierteittimellä varustettu skate tool on käytännöllinen ratkaisu. Löydä sellainen valikoimastamme:
Kingpin
Kingpin on suuri pultti, joka kulkee Trukkiksen keskikohdan läpi ja pitää kaikki Trukkiksen eri osat yhdessä. Kingpin-mutterilla voit säätää trukkien kireyttä. Kingpins voi katkeilla niihin kohdistuvista voimista, mutta ne voidaan vaihtaa.
Trukki-trukkikumit
Holkit ovat kumimaisia trukkikumit, jotka ovat pohjalevyn ja hangerin välissä. Ne helpottavat paineen siirtymistä jaloistasi hangereihin, ja tällä tavoin ne vaikuttavat asennuksesi ketteryyteen. Trukkikumien lujuus vaikuttaa kääntymiskykyyn:
- Kovat trukkikumit: Jäykemmät ja vakaammat Trukit, mikä voi olla etu, jos Trukit ovat ailahtelevat. Kovat trukkikumit vaativat enemmän ponnistelua kääntymisen aloittamiseksi.
- Pehmeät trukkikumit: Loistavat carving- ja cruising-ajoon sekä luistelijoille, jotka nauttivat löysistä Trukkista, jotka reagoivat nopeasti heidän liikkeisiinsä.
Opi asentamaan skeittilauta-trukkikumit tai etsi uusi sarja trukkikumit, aluslevyjä tai tarvikkeita:
Nyt kun tunnet skeittilauta trukkiin kuulumattomat osat, tarkastellaan joitakin keskeisiä seikkoja, kun valitset oikeat trukit kokoonpanoihisi.
Skeittilauta Trukki koot ja mittausohjeet skeittilauta Trukille

Skeittilauta-trukkien koossa on kaksi muuttujaa: leveys ja korkeus. Tässä saat lyhyen esittelyn, joka auttaa sinua määrittämään, minkä kokoiset skeittilauta-Trukkit kannattaa valita.
Skeittilauta-Trukki-leveys

Trukki-levyden ja dekki-levyden yhteensovittaminen on tärkeää. Skeittilaudassa et halua, että trukkien leveys poikkeaa kovin paljon dekkin leveydestä. Liian kapeat trukit tuntuvat epävakailta, kun taas liian leveät trukit voivat olla kenkiesi tiellä, kun työnnät, ja ylimääräinen leveys vaikeuttaa myös flip-temppujen tekemistä.
Skeittilauta-automerkit kuvaavat rekkojensa kokoa numeroilla, jotka viittaavat hangerin leveyteen laskematta akselien leveyttä. Akselin leveys määrittää kuitenkin trukin kokonaisleveyden, ja trukin kokonaisleveys on se mitta, jonka haluat sopivan dekkin leveyteen.
Me SkateProlla ilmoitamme valikoimassamme olevien yksittäisten trukkien akselileveyden, joten sinun ei tarvitse katsoa skeittilautatukien kokotaulukkoa, jossa trukkivalmistajien koot muunnetaan tuumiksi.
Skeittilauta Trukki korkeus

Trukki korkeus tarkoittaa pohjalevyn ja akselien keskipisteen välistä etäisyyttä. Toisin sanoen trukki-korkeus (tai trukki-profili) määrittelee trukkien ja dekkin välisen etäisyyden. Trukki-korkeutta valittaessa on kaksi pääasiallista huolenaihetta: dekkin ja pyörien välinen etäisyys sekä dekkin ja maanpinnan välinen etäisyys.
Skeittilauta-trukkien korkeus jaetaan yleensä korkeisiin, keskikorkeisiin tai mataliin trukkien korkeuksiin, mikä helpottaa valintaa. Tarkastellaanpa näiden kolmen ominaisuuksia:
- Matalat trukki (46-49 mm): Koska dekkki on lähempänä maata, lasten, aloittelijoiden ja lyhytjalkaisten on helpompi hallita matalilla Trukilla varustettua kokoonpanoa, koska se yksinkertaisesti tuntuu vakaammalta. Älä ylitä 53 mm:n levyisiä pyöriä, ellet käytä korokkeita pyörien ja dekkin välisen etäisyyden lisäämiseksi!
- Keskimmäiset trukit (49,5-53,5 mm): Kuten olet ehkä arvannutkin, mid truckit ovat monipuolinen ja kultainen keskitie high ja low truckien välillä. Mitoiltaan 49,5-53,5 mm, mid Trukit ovat hyvä valinta useimmille luistelijoille. Älä ylitä 56 mm:n pyöränhalkaisijaa, ellet lisää risereitä.
- High Trukki (53,5-60 mm): Korkeammat trukit nostavat sinut korkeammalle maasta, ja on monia hyviä syitä valita korkeammat trukit. Voit asentaa isommat pyörät ja luoda mukavan asetelman cruisingia ja carvingia varten, koska pyörien ja dekkin välys on suurempi. Jos harrastat freestyle-skeittilautailua, korkeat Trukit antavat sinulle leveämmän alustan, jolloin tasapaino on helpompi säilyttää, kun suoritat rail-ständejä.
Ilmoitamme aina trukki-korkeuden valikoimissamme olevien trukkien teknisissä tiedoissa.
Mitä pitää ottaa huomioon skeittilauta-Trukki korkeutta valittaessa - muuttujien nopea läpikäynti
Trukki korkeus on henkilökohtainen mieltymyskysymys, jossa tyylisi ja fyysiset ominaisuutesi ovat tärkeitä tekijöitä. Seuraavassa on muutamia asioita, jotka kannattaa ottaa huomioon, kun valitset korkeamman tai matalamman trukin välillä:
- Pyörävara: Pyörien ja dekkin välinen etäisyys määräytyy pyörien halkaisijan ja trukkien korkeuden mukaan. Jos pidät carvingista ja syvistä käännöksistä, tarvitset enemmän pyörävaraa kuin joku, joka pitää vakaammista ja tiukemmista Trukista. Jos luistelet mieluummin löysillä Trukkeilla, on myös tärkeää miettiä, onko sinulla riittävästi pyörävaraa.
- Pop-kulma: Pop-kulma kasvaa Trukkien korkeuden myötä. Matala skeittilauta on helpompi popata, mutta jos Trukit ovat korkeammat, sinulla on enemmän vipuvoimaa popata korkealle. Matalamman rekan pienempi pop-kulma antaa siis nopeamman vasteen ja enemmän ketteryyttä, kun taas korkeiden trukkien jyrkempi pop-kulma on hyvä, jos haluat tehdä "isompia" temppuja.
- Työntö: Korkeammillatrukkeilla työntöjalan ja dekilla olevan jalan välinen etäisyys on suurempi. Toisin sanoen pidempien matkojen työntäminen ei ole yhtä mukavaa korkeilla Trukkilla.
- Temppuja: Erilaiset temput ovat helpompia tai vaikeampia riippuen Trukkien korkeudesta. Korkeat trukit antavat suuremman alustan tasapainottamiseen kiskotukien tai trukki-trukkien kanssa, kun taas matalampien trukkien ketteryys voi olla etuna flatland flip -temppuihin.
- Trukki paino: Mitä suurempi Trukki on, sitä enemmän se painaa.
- Henkilökohtainen pituus: Jos olet pitkä henkilö, jolla on pitkät jalat, sinun on helpompi hallita korkeilla Trukilla varustettua asetelmaa kuin jonkun, jolla on lyhyemmät jalat.
Riser Pads - Säädä Trukki korkeutta wheelbiten välttämiseksi.
Riser-tyynyt voivat tarjota arvokkaan ratkaisun skeittilautailijoille, jotka kohtaavat wheelbitea, joka on yleinen ongelma, jossa pyörät koskettavat dekkiä jyrkissä käännöksissä. Lisäämällä dekkin ja pyörien välistä etäisyyttä riser-tyynyt tarjoavat yksinkertaisen ja edullisen ratkaisun tähän ongelmaan.
Jos haluat kokeilla isompia pyörän halkaisijoita tai löysätä Trukkia, riser pads voi myös tulla kyseeseen.
Niille, jotka etsivät ratkaisua wheelbiteen tai haluavat parantaa skeittilauta-asetelmansa ominaisuuksia, kannattaa tutustua valikoimaan riser-tyynyjä:
On tärkeää, että käytössäsi on oikeat laitteistot, kun asennat riser-pehmusteita. Tarkista alla oleva opas, jos sinulla on epäilyksiä oikeista pulttien pituuksista:
Skeittilauta Trukki paino: Raskaat vai kevyet skeittilauta Trukki?
Rullalaudan trukit muodostavat merkittävän osan koko skeittilautasi painosta, ja monet viimeaikaiset parannukset ja innovaatiot rullalaudan trukkien suunnittelussa on pyritty vähentämään painoa. Painon vähentämiseksi on toteutettu muun muassa kuningasakselien ja akselien ontto muotoilu sekä kokeiluja eri materiaaleilla.
Tätä kirjoitettaessa "kaikkien aikojen kevyimmiksi trukiksi" kutsutut Tensor Mag Light -sarjan trukit ovat todellakin markkinoiden kevyimmät trukit. Kevyempien trukkien etuja on vaikea sivuuttaa, kun on kyse temppuilusta, mutta painoerot eivät välttämättä ole niin huomattavia kuin trukkien muut ominaisuudet.
Kun pohdit skeittilauta-trukkisi painoa, muista, että painon ja rungon koon välillä on suora korrelaatio. Korkealla ja leveällä trukilla on enemmän massaa kuin saman rekin matalammalla ja kapeammalla versiolla. Toisin sanoen trukin painoa voidaan arvioida suhteessa pyörän halkaisijaan ja dekkiin.
Löysät vs. kireät skeittilauta-trukkit - Säädä skeittilauta-trukkisi sopivaksi

Säädä skeittilauta-trukkien kuorma-autoja kääntämällä kuningasnastan mutteria skate toolilla, -avaimella tai -avaimella. Mutterin kiristäminen vaikeuttaa kääntämistä, mutta antaa enemmän vakautta, kun taas sen löysääminen tekee laudastasi ketterämmän ja reagoivamman.
Kiristä Trukki, jos:
- Pyörä tekee wheelbite käännösten tai temppujen aikana.
- Haluat tasaisemman popin.
- Asiat tuntuvat tärisevän suurilla nopeuksilla.
Löysää trukki, jos:
- Nostat etupyöriä kääntyessäsi
- haluat terävämpiä käännöksiä
- Haluat enemmän vapautta liikkua sivulta toiselle
Kääntymiseen ja veivaamiseen vaikuttaa myös trukkikumien kovuus. Trukkikumit ovat saatavilla eri kovuusasteilla, jotka mitataan yleensä durometriasteikolla. Mitä korkeampi durometri, sitä kovemmat trukkikumit - ja kovemmat trukkikumit tarkoittavat tiukempia trukkeja. Tutustu trukkikumit-valikoimaamme:
- Skeittilauta-trukkikumit
- Opas: Säädä Trukkisi parempaan hallintaan
- Skeittilauta-trukkikumit - kaikki mitä sinun tarvitsee tietää
Miten asennat skeittilautan trukkiä
Asennat trukit 4 mutterilla ja 4 pultilla trukkiä kohden. Suosittelemme pulttien kiristämistä ristikkäin, jotta pohjalevy kiristyy tasaisesti koko pinnalle.
Olemme aina valmiita auttamaan:
