Opas renkaisiin
Useimmat renkaat on valmistettu polyuretaanista. Kaikki inline-renkaat ovat vakiona 24 mm leveitä, joten niiden vaihtaminen on helppoa.
Renkaiden ominaisuuksia ovat: halkaisija, kovuus, pito, profiili, kuluma, keskiö ja paino. Löydät tästä oppaasta yksityiskohtaisen kuvauksen kaikista näistä ominaisuuksista sekä kuinka fitness-, temppurullaluistelu-, rullakiekko- ja pikarullaluistelurenkaat eroavat toisistaan
Halkaisija
Renkaan halkaisija annetaan millimetreinä (mm). Tämä tieto merkataan yleensä renkaan sivulle (ja se on helppo mitata itsekin).
Halkaisijan merkitys renkaissa määritellään kiihtyvyydessä vs. nopeudessa ja hallittavuudessa vs. vakaudessa. Näet erityyppisten renkaiden halkaisijan erot alla olevasta taulukosta:
- Parempi kiihtyvyys vs. Suuremmat nopeudet
- Enemmän kontrollia vs. Parempi vakaus
Kovuus
Renkaiden kovuus määritellään A-numerolla. Mitä korkeampi numero, sitä kovempi rengas. 100A on korkein/kovin mahdollinen luokitus.
Kovuudella määritellään renkaan iskunvaimennuskykyä ja pitoa. Kovuus vaikuttaa kuitenkin myös siihen, kuinka nopeasti rengas kuluu ja kuinka nopea se on. Näet erityyppisten renkaiden kovuuden erot alla olevasta taulukosta:
- Parempi pito vs. Pidempi käyttöikä
- Hyvä iskunvaimennus vs. Suuremmat nopeudet
- Kevyempi luistelija vs. Painavampi luistelija
Vaihtoehtoiset asteikot
Joillakin merkeillä on omat asteikkonsa renkaan kovuuden mittaamiseen. Esimerkiksi yhdysvaltalainen Matter käyttää Footprint-asteikkoa: F1 on siis Footprint 1.
- F0 vastaa noin kovuutta 88A
- F1 vastaa noin kovuutta 85A
- F2 vastaa noin kovuutta 84A
- F3 vastaa noin kovuutta 83A
A-kovuusluokka on pehmeämpi kuin B-luokka. B-luokan kovuus on lähes samaa luokkaa kuin muovissa.
Kimmoisuus
Kimmoisuus vaikuttaa renkaiden rullautuvuuteen. Kimmoisuudella tarkoitetaan voimaa, jolla luistelija liukuu eteenpäin jokaisella potkulla. Kimmoisuutta ei kuitenkaan koskaan ilmoiteta lukuna tai muuna tietona, sillä siihen vaikuttaa myös renkaan materiaali. Laadukkaissa, kalliimmissa renkaissa on usein korkeampi kimmoisuus. Lyhenne SHR viittaa yleensä renkaisiin, joissa on korkea kimmoisuus, Super High Rebound.
Pito
Pito on erittäin tärkeä kovissa nopeuksissa sekä rullakiekossa, (joissa esiintyy nopeaa kaarreajoa). Pito riippuu renkaan materiaalista ja sen kovuudesta, mutta myös alustasta (asfaltti, rata, sisätilat, märät olosuhteet). Valmistajilla on usein valikoimissaan erilaisia renkaita eri alustoille.
Profiili
Renkaan profiili määrittää kuinka paljon se koskettaa rullauspintaa. Kapeaprofiiliset renkaat koskettavat rullauspintaa vain pieneltä alueelta, mahdollistaen suuremmat nopeudet. Leveämmät tuovat lisää kontrollia. Näet erityyppisten renkaiden profiileja oheisesta kuvasta:
- Temppurullaluistelu - Rullakiekko - Fitness - Pikarullaluistelu
- Litteä profiili - Pyöristetty profiili - Kapea profiili
- Enemmän kontrollia - Suuremmat nopeudet
Kuluma
Renkaiden kulumiseen vaikuttaa niiden kovuus ja halkaisija, mutta suurin tekijä on polyuretaanin laatu. Rullakiekkoon on erittäin tärkeää hankkia hyvälaatuiset renkaat etteivät ne kulu liian nopeasti.
Keskiö
Renkaan ydin, eli keskiö, pitää laakerit paikallaan. Se on yleensä valmistettu kovasta muovista, koska sen täytyy olla kestävä ja kevyt. Rullakiekossa ja temppurullaluistelussa keskiön on oltava kiinteä ja vahva. Kun taas pikarullaluistelussa keskiö on suuri ja avoin pitääkseen renkaan painon mahdollisimman kevyenä.
Paino
Renkaiden paino on myös tärkeä ominaisuus, joka vaikuttaa siihen kuinka nopeat renkaat ovat. Mitä kevyemmät renkaat, sitä vähemmän voimaa tarvitsee niiden pyörimiseen. Esimerkiksi pikarullaluistelussa käytetään erittäin kevyitä renkaita.